Exista cateva legi de baza pe care specialistii in domeniul financiar ar trebui sa le cunoasca si sa le aplice in organizarea contabilitatii si in raportarea financiara.
1. Legea contabilitatii 82/1991 republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
Aceasta lege stabileste cadrul general pentru organizarea contabilitatii entitatilor din Romania:
• moneda in care se conduce contabilitatea;
• jurnalele contabile obligatorii si formatul acestora;
• intocmirea anuala a balantei de verificare ca si baza pentru intocmirea situatiilor financiare, etc.
2. Ordinul Ministerului Finantelor 1752/2005 , cu modificarile si completarile ulterioare;
– acesta se refera in special la raportatea financiara si cerintele contabile legate de aceasta;
Acest ordin a fost emis pentru a facilita aplicarea Directivele Europene (directiva a patra si directiva a saptea ) in legislatia romaneasca.
Ca si o paranteza, legislatia Uniunii Europene imbraca forma tratelor, directivelor si deciziilor. Tratatele devin titluri executorii in legislatia tarilor membre fara o alta actiune specifica. In schimb, pentru ca directivele sa devina aplicabile in legislatia tarii membre, acestea trebuie sa emita legi proprii prin care sa traduca la nivel local aceste reglementari ale UE.
Acest ordin a cunoscut modificari, astfel :
2.1 OMF 2001/2006
2.2 OMF 2374/2007
Principalele reglementari cuprinse in acest ordin (la care am mai facut referire partial in alte articole) sunt:
– principiile generale (ex. principiul prudentei, continuitatii activitatii, independentei exercitiului, etc)
– principiile contabile generale in intocmirea situatiilor financiare;
– principiile care se aplica in recunoasterea in situatiile financiare a diferitelor elemente ;
– tratamentul erorilor contabile din exercitii precedente;
– reevaluarea activelor corporale;
– stabilirea setului de documente de raporate financiara pe care firmele sunt obligate sa le completeze , diferentiat in functie de anumiti indicatori. Firmele care depasesc: cifra de afaceri de 7.3 mil euro in perioada, totalul active 3.65 mil euro si numarul mediu de angajati la sfarsitul perioadei este mai mare sau egal cu 50 trebuie sa intocmeasca un set complet de situatii financiare formate din:
• bilant;
• cont de profit si pierdere;
• situatia modificarii capitalurilor proprii;
• situatia fluxurilor de numerar;
• note explicative.
Firmele care nu indeplinesc aceste criterii de marime trebuie sa depuna situatii financiare simplificate:
• bilant simplificat;
• contul de profit si pierdere;
• note explicative la situatiile financiare simplificate;
• optional firmele pot depune si celelalte doua tipuri de raportari;
Marea majoritate a firmelor nu aplica IFRS. Nu inteleg de ce faceti referire atat de des la ele. Marea majoritate a fimelor nu aplica IFRS, acestea sunt pentru banci si pentru firme foarte mari. Tunde.
Sa nu uitam de ordinul 1121/2006 … desi acesta se refera la aplicarea IFRS merita mentionat.